آخرین اخبار
کد مطلب: 80063
چراغ خاموش بانک ها براي کاهش "سپرده هاي بلند مدت 5 ساله"/حذف سپرده بلند مدت از بانک هاي ملي و "اقتصاد نوين"
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1590

به گزارش سلام لردگان؛ در گذشته بانک ها سپرده گذاري هاي بلند مدتي را که مشتريان  در بانک سرمايه گذاري مي کردند به تفکيک از 1 تا 5 سال با سود متفاوت اعطا مي کردند به گونه اي که اگر مشتري سرمايه خود را 5 سال در بانک سرمايه گذاري مي کرد مي توانست سود بيشتري از سوي بانک دريافت کند و مطمئنا بيشتر به نفع و صلاح اش بود.
 
 اما ارديبهشت 93 بود که از سوي  بانک مرکزي نرخ سود سپرده ها به تفکيک زمان سپرده گذاري اعلام شد و با کاهشي که داشت براي سپرده هاي کوتاه مدت از 10 درصد و کليه سپرده هاي بلند مدت حداکثر 22 درصد تعيين گرديد .
 
پس از اتخاذ اين تصميم عده اي مخالف و معدود افرادي هم موافق اجراي اين دستورالعمل بودند .

حال پس از گذشت حدود 2 ماه از اجراي اين طرح، خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با مراجعه به شعب بانک هاي خصوصي و دولتي و طبق بررسي هاي صورت گرفته، مشخص شد که نرخ سود سپرده ها در بانک ها بر خلاف گذشته که مشتريان مي توانستند براي سپرده گذاري هاي  بلند مدت 1 تا 5 ساله، بنا به خواست خودشان اقدام کنند تغيير کرده به همين دليل مشتريان حسابهاي بلند مدت به ناچار بايدسپرده هاي 1 ساله افتتاح کنند.
 
اما در حال حاضر تعدادي از بانک هاي خصوصي و دولتي هم ديگر به مشتريان خدمات سپرده گذاري بيش از يک سال را نمي دهد و آن دسته از بانک هايي هم که سپرده هاي يک ساله تا 5 سال را دارند به مشتريان توصيه سپرده گذاري 1 ساله را مي کنند .

به عنوان مثال بانک اقتصاد نوين جز آن دسته از بانک هاي خصوصي است که اقدام به حذف سپره گذاري هاي بلند مدت 5 ساله کرده و طبق اظهارات روساي شعب در سيستم بانکي فقط امکان سپرده گذاري 1 يا 2 ساله وجود دارد .

در اين ميان بانک هاي دولتي هم از اين قائله عقب نمانده اند و بانک ملي ايران نيز حداکثر سپرده بلند مدتي که در اختيار مشتريان خود مي گذارد سپرده 1 ساله است و ديگر خبري از سپرده هاي 5 ساله در دستور کاري اين بانک نيست.

* ادعاي بانک ها: سپرده هاي يکساله با سپرده هاي5 ساله تفاوتي ندارد

شعب بانک ها دليل اين موضوع را فقط اين نکته مي دانند که نرخ 1 ساله و 5 ساله حداکثر 22 درصد است و تفاوتي با هم ندارند.

اما بسياري از روسأي بانکي سود هاي 1 ساله را  از اين جهت که مشتري پس از يک سال مي تواند پول خود را از بانک بگيرد بيشتر به سود مشتري مي دانند اما باز هم به انتخاب سپرده گذار بستگي دارد که 1 ساله يا 5 ساله باشد .

در پايان نکته ي قابل توجه اين است که تاکنون در اين خصوص از سوي بانک مرکزي ابلاغي صورت نگرفته است و تمام اين ها تصميم گيري داخلي بانک ها مي باشد.

انتهاي پيام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس